+ 박정환목사님

[교육]남을 다스리고자 하는 자는 먼저 자신을 다스려야 한다

colorprom 2017. 9. 7. 11:28

남을 다스리고자 하는 자는 먼저 자신을 다스려야 한다


남을 다스리고자 하는 자는 먼저 자신을 다스려야 한다.


아이나 청년들을 감정적으로 대하면 분노를 일으킬 뿐이다. 

부모나 교사들이 참을 수 없어 지혜롭지 못한 말이 입에서 나갈 위험이 있을 때에는

침묵을 지키는 것이 좋다.

침묵에는 기이한 능력이 있다. 


교사냉정한 마음이나 고집스러운 성질을 가진 학생들 만날 것을 각오해야 한다.

그러나, 이런 아이들을 대하는 중에, 교사

자기 자신도 옛적에는 훈련을 필요로 하는 아이였다는 것을 잊어서는 안 된다. 

연령이나 교육이나 경험에 있어서 더 높은 위치에 있는 현재에도 흔히 잘못을 저지르고,

자비와 관용을 필요로 하고 있다는 것을 기억해야 한다.


청소년들을 훈련시킬 때, 교사

그 학생들도 자기와 마찬가지로 악으로 향하는 경향을 가진 인간들임을 인식해야 한다. 

그들은 무엇이든지를 다 배워야 할 아이들로서,

그 중에는 어떤 것에 대하여는 특별히 깨우치기를 힘들어 하는 아이들도 있을 것이다.

잘하지 못하는 학생 교사는 참을성 있게 지도해야 하며,

더디 아는 것을 책망하지 말고 항상 격려해 주어야 한다. 


감정적이고 신경질적인 학생에게는 매우 유순하게 대해야 한다.

교사는 자기 자신도 불완전한 사람이라는 것을 인식하고,

자기와 마찬가지로 곤란과 싸우고 있는 학생에게 끊임없는 동정심과 인내를 보여 주어야 한다.


- 교육, 292.




Those Who Desire To Control Others Must First Control Themselves


Those who desire to control others must first control themselves. To deal passionately with a child or youth will only arouse his resentment. 

When a parent or teacher becomes impatient and is in danger of speaking unwisely, let him remain silent. There is wonderful power in silence.

 The teacher must expect to meet perverse dispositions and obdurate hearts. But in dealing with them he should never forget that he himself was once a child, in need of discipline. 

Even now, with all his advantages of ages, education, and experience, he often errs, and is in need of mercy and forbearance. In training the youth he should consider that he is dealing with those who have inclinations to evil similar to his own. 

They have almost everything to learn, and it is much more difficult for some to learn than for others. With the dull pupil he should bear patiently, not censuring his ignorance, but improving every opportunity to give him encouragement. 

With sensitive, nervous pupils he should deal very tenderly. A sense of his own imperfections should lead him constantly to manifest sympathy and forbearance toward those who also are struggling with difficulties. 

- Education, 292.