+ 박정환목사님

반복이 필요함

colorprom 2013. 12. 29. 16:10

 

반복이 필요함

 

어떤 문제에 대하여 한 번 말했다고 해서 그 말한 것을 청중이 다 기억하고 있으려니 하고 생각지 말라. 문제들을 너무 빨리 다루고 넘어가는 경향이 있다.

명백하고 단순한 말로 간단하게 교훈하되, 그것을 자주 되풀이하라.

긴 설교보다 짧은 설교가 훨씬 더 기억에 남는다.

설교하는 우리 목사들은 청중들 가운데 그 설교하는 문제를 처음 듣는 자가 있다는 것을 생각하고, 요점을 재삼 반복하여 말할 필요가 있다.

 

표현의 명료성과 적절한 강조

열렬한 기도와 부지런한 노력으로 말하는 재능을 길러야 한다.

이러한 재능 가운데는 음조를 분명히 할 것과 음성의 억양과 강약을 조절하는 법이 포함되어 있다.

천천히 말하라. 많은 사람은 너무 서둘러 말함으로 그 말의 효과를 상실하고 있다.

그대들이 하려는 말 가운데 그리스도의 정신과 생애를 주입시키라.

 

신경질적이고 서두르는 방식은 의사 소통을 해침

목사들과 교사들은 발성법에 특별한 관심을 가져야 한다.

그들은 신경질적이고 서두르는 방식으로 말해서는 안 되며,

천천히 뚜렷하게 맑은 발음으로 목소리의 음감(音感)을 보존하는 법을 배워야 한다.

서기관들과 바리새인들의 단조롭고 풀이 죽은 설교만을 들어오던 자들의 귀에

구주의 음성은 음악과 같았다.

 

주님께서는 천천히 그리고 인상깊게 말씀하셨고

청중들이 특별히 주의해야 할 말씀들은 강조해서 말씀하셨다.

 

어른이나 아이들이나 무식한 자나 지식이 있는 자나 다 같이

주님의 말씀의 온전한 뜻을 이해할 수 있었다.

주님께서 서두르는 어조로 쉬지 않고 말을 이어서 하셨다면 이 일이 불가능했을 것이다.

사람들은 매우 조심성 있게 귀를 기울여 들었으며 주님의 말씀은 권세 있는 자의 말씀과 같았고,

서기관들이나 바리새인들이 말하는 것과는 같지 않았다고 기록되어 있다.

 

 

Repetition Necessary

 

Do not think, when you have gone over a subject once, that your hearers will retain in their minds all that you have presented. There is danger of passing too rapidly from point to point. Give short lessons, in plain, simple language, and let them be often repeated. Short sermons will be remembered far better than long ones. Our speakers should remember that the subjects they are presenting may be new to some of their hearers; therefore the principal points should be gone over again and again.--GW 168 (1915).

 

Clarity of expression and Proper Emphasis.--By earnest prayer and diligent effort we are to obtain a fitness for speaking. This fitness includes uttering every syllable clearly, placing the force and emphasis where it belongs. Speak slowly. Many speak rapidly, hurrying one word after another so fast that the effect of what they say is lost. Into what you say put the spirit and life of Christ.--CT 254, 255 (1913).

 

Nervous, Hurried Manner Impairs Communication.-- Ministers and teachers should give special attention to the cultivation of the voice. They should learn to speak, not in a nervous, hurried manner, but with slow, distinct, clear utterance, preserving the music of the voice.

The Saviour's voice was as music to the ears of those who had been accustomed to the monotonous, spiritless preaching of the scribes and Pharisees. He spoke slowly and impressively, emphasizing those words to which He wished His hearers to give special heed. Old and young, ignorant and learned, could catch the full meaning of His words. This would have been impossible had He spoken in a hurried way and rushed sentence upon sentence without a pause. The people were very attentive to Him, and it was said of Him that He spoke not as the scribes and Pharisees; for His word was as of one who had authority.--CT 239, 240 (1913).