겨자씨 한 알
“우리가 하나님의 나라를 어떻게 비하며 또 무슨 비유로 나타낼고.”
이 세상 정부 중에는 그것에 견줄 만한 것이 없었고 어떠한 사회단체도 그것을 나타낼 만한 것이 없었다.
그리하여 그분은 “겨자씨 한 알과 같으니 땅에 심길 때에는 땅 위에 모든 씨보다 작은 것이로되
심긴 후에는 자라서 모든 나무보다 커지며 큰 가지를 내어 공중의 새들이 그 그늘에 깃들일 만큼 되느니라” 고 말씀하셨다...
겨자씨의 비유에는 그리스도의 왕국의 성장이 설명되어 있을 뿐 아니라
그 성장하는 각 계단의 경험들이 나타나 있다.
하나님께서는 각 시대에 당신의 교회를 위한 특별한 진리와 특별한 사업들을 가지고 계시다.
세상적으로 지혜 있고 유능한 사람들에게 숨겨진 진리가 어린아이같이 겸손한 자에게 드러난다.
진리는 극기를 요구한다.
진리에는 싸워야 할 투쟁이 있고 이겨야 할 승리가 있다.
처음에는 진리의 옹호자가 극히 적다.
그들은 세상의 위인들과 세속화된 교회로부터 반대와 멸시를 받았다.
유대 나라의 교만과 형식주의를 책망하기 위하여 고군분투했던 그리스도의 선구자 침례요한을 보라.
복음을 처음으로 유럽에 전한 두 천막 깁는 사람을 보라. 바울과 실라가 다른 일행과 같이 드로아에서 배를 타고 빌립보로 떠나갈 때에 그들의 사명은 얼마나 미약하고 희망이 없어 보였는가!
또 가이사의 영(營) 안에서 쇠사슬에 매여 그리스도를 전파하는 “나이 많은” 바울을 보라.
로마 제국의 이교(異敎)와 싸우는 작은 노예와 농부들의 무리를 보라.
이 세상 지혜의 걸작품인 강한 교회(천주교회)를 대항해서 싸우는 마르틴 루터를 보라.
하나님의 말씀을 굳게 잡고 황제와 법왕에 맞서서 “저는 여기 서 있습니다. 저는 달리 행할 수 없습니다.
하나님이시여, 나를 도우소서” 라고 말하는 그를 보라.
형식주의와 육욕주의와 무신주의가 성행하던 시대에 그리스도와 그의 의를 전파한 존 웨슬리를 보라.
이교국의 비참한 현상을 보고 마음이 괴로워서 그리스도의 사랑의 기별을 그들에게 전할 특권을 얻고자
탄원하는 한 청년을 보라. 그의 호소에 대한 교회 만능주의적(敎會萬能主義的)인 대답은 이러하였다.
“청년이여, 가만히 앉아 있으라. 하나님께서 이교도들을 믿게 하고자 하시면
그대나 나의 도움이 없이도 그 일을 하실 것이 아닌가.”
... 겨자씨 비유는 이 세상 마지막에 매우 현저하게 또 아주 영화롭게 성취될 것이다.
그 작은 씨가 나무가 될 것이다.
경고와 은혜의 마지막 기별은 “여러 나라와 족속과 방언”(계 14:6~14) 에게 보급될 것이며,
하나님께서 “이방인 중에서 자기 이름을 위할 백성을 취하”(행 15:14)실 것이다.
그리하여 온 세상이 “그의 영광으로 환하여”(계 18:1)질 것이다. - 실물교훈, 76-9.
"Like a Grain of Mustard Seed"
"Whereunto shall we liken the kingdom of God? or with what comparison shall we compare it?" In earthly governments there was nothing that could serve for a similitude. No civil society could afford Him a symbol. "It is like a grain of mustard seed," He said, "which, when it is sown upon the earth, though it be less than all the seeds that are upon the earth, yet when it is sown, groweth up, and becometh greater than all the herbs, and putteth out great branches; so that the birds of the heaven can lodge under the shadow thereof." (R.V.)
Not only is the growth of Christ's kingdom illustrated by the parable of the mustard seed, but in every stage of its growth the experience represented in the parable is repeated. For His church in every generation God has a special truth and a special work. The truth that is hid from the worldly wise and prudent is revealed to the child-like and humble. It calls for self-sacrifice. It has battles to fight and victories to win. At the outset its advocates are few. By the great men of the world and by a world-conforming church, they are opposed and despised. See John the Baptist, the forerunner of Christ, standing alone to rebuke the pride and formalism of the Jewish nation. See the first bearers of the gospel into Europe. How obscure, how hopeless, seemed the mission of Paul and Silas, the two tentmakers, as they with their companions took ship at Troas for Philippi. See "Paul the aged," in chains, preaching Christ in the stronghold of the Caesars. See the little communities of slaves and peasants in conflict with the heathenism of imperial Rome. See Martin Luther withstanding that mighty church which is the masterpiece of the world's wisdom. See him holding fast God's word against emperor and pope, declaring, "Here I take my stand; I can not do otherwise. God be my help."
John Wesley preaching Christ and His righteousness in the midst of formalism, sensualism, and infidelity. See one burdened with the woes of the heathen world, pleading for the privilege of carrying to them Christ's message of love. Hear the response of ecclesiasticism: "Sit down, young man. When God wants to convert the heathen, He will do it without your help or mine."
And in this last generation the parable of the mustard seed is to reach a signal and triumphant fulfillment. The little seed will become a tree. The last message of warning and mercy is to go to "every nation and kindred and tongue" (Rev. 14:6-14), "to take out of them a people for His name" (Acts 15:14; Rev. 18:1). And the earth shall be lightened with His glory. - Christ's Object Lessons, 76-9.
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