교육과 품성
참된 교육은 과학적인 지식이나 문학적 재예 (才藝) 를 경시하지 아니한다.
그러나, 그것은 지식보다도 능력을, 능력보다도 선량을 중요시하며, 지적 재예보다도 품성을 중히 여긴다.
세상은 큰 지식을 가진 사람보다도 고상한 품성을 가진 사람을 더욱 요구하며,
견고한 원칙에 의하여 그 재능이 지배되고 있는 인물들을 요구한다.
“지혜가 제일이니 지혜를 얻으라” (잠 4:7),
“지혜 있는 자의 혀는 지식을 선히 베풀고” (잠 15:2) 라고 하였으며,
참된 교육은 이와 같은 지혜를 나눠 준다.
교육이란 능력이나 재예의 어느 한 부분만을 잘 활용하는 것이 아니라
우리의 모든 능력과 모든 분야의 지식이 계발되고 최적화되도록 가르치는 것이다.
이와 같이, 참된 교육이란
우리 자신과, 우리가 사는 사회와 창조주 하나님에 대한 일체의 의무를 망라해서 가르치는 것이다.
품성을 쌓아 올리는 일은 인류에게 맡겨진 일 중 가장 중요한 일로서,
이에 대한 끊임없는 연구의 중요성이 지금처럼 재고되어야 할 시기는 일찍이 없었다...
이와 같은 시기에 있어서 행하여지고 있는 교육의 경향은 과연 어떠한가?
교육은 대부분 무슨 동기에 호소하는가?
그것은 이기주의에 호소하고 있다. 오늘날 행하여지고 있는 교육의 대부분은 왜곡된 교육이다.
이기적인 야심, 권세욕, 인류의 권리와 필요를 무시하는 일 등은 세상의 저주가 되는 일로,
참된 교육은 그것을 중화시키는 영향을 발휘한다.
하나님께서는 각 사람에 대하여 각각 개별적인 경영을 가지고 계신다.
각 사람은 그가 받은 재능을 최대한으로 신장 (伸張) 시켜야 한다.
그가 받은 재능이 크든지 또는 작든지간에, 그 재능을 계발하는 일에 신실함으로
그는 존경을 받을 만한 자격을 갖게 되는 것이다.
하나님의 경영 가운데에는 이기적인 경쟁을 할 여지란 있을 수가 없다.
- 교육, 225.
Education and Character
True education does not ignore the value of scientific knowledge or literary acquirements; but above information it values power; above power, goodness; above intellectual acquirements, character. The world does not so much need men of great intellect as of noble character. It needs men in whom ability is controlled by steadfast principle.
“Wisdom is the principal thing; therefore get wisdom.” “The tongue of the wise useth knowledge aright.” Proverbs 4:7; 15:2. True education imparts this wisdom. It teaches the best use not only of one but of all our powers and acquirements. Thus it covers the whole circle of obligation—to ourselves, to the world, and to God.
Character building is the most important work ever entrusted to human beings; and never before was its diligent study so important as now. Never was any previous generation called to meet issues so momentous; never before were young men and young women confronted by perils so great as confront them today.
At such a time as this, what is the trend of the education given? To what motive is appeal most often made? To self-seeking. Much of the education given is a perversion of the name. In true education the selfish ambition, the greed for power, the disregard for the rights and needs of humanity, that are the curse of our world, find a counterinfluence. God’s plan of life has a place for every human being. Each is to improve his talents to the utmost; and faithfulness in doing this, be the gifts few or many, entitles one to honor. In God’s plan there is no place for selfish rivalry.
- Education, 225.
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